De post-pandemie e-commercemarkt zal extra leveringsvereisten nodig hebben: van parcels tot oversized deliveries

Het voorbije jaar swingden de e-commerce volumes de pan uit. Enerzijds als gevolg van de wereldwijde lockdowns en anderzijds door de angst van consumenten om naar een fysieke winkel te gaan. In België beperkten verschillende koerierdiensten zelfs de verzendcapaciteit van e-commercewinkels. De belangrijkste redenen die in blogs en artikels worden genoemd, zijn zowel de piekvolumes van pakketten sinds de lockdown als het gebrek aan koeriers. Deze stelling is echter slechts gedeeltelijk juist. Zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

Verbreding van webshopbestellingen

Vóór de coronacrisis stonden volgende categorieën afgelijnd als favoriet genoteerd bij de online shoppers: (klein) elektronica, speelgoed, klein meubilair en modeartikelen. Sinds de verschillende lockdowns hebben consumenten ontdekt dat er veel meer online kan besteld worden dan alleen maar kleine producten. Denk maar aan doe-het-zelfproducten, groter speelgoed, tuin- en woonmeubelen, schoonmaakproducten en levensmiddelen. Ja, zelfs potten verf van 10kg en meer! Verschillende webwinkels in deze laatste segmenten konden de toenemende vraag niet aan. Sommigen dienden zelfs hun webwinkel tijdelijk sluiten door de explosie van de vraag naar hun producten. Kenmerkend voor deze laatste segmenten is dat het gemiddelde gewicht en volume van deze producten veel hoger is dan voor de crisis.

Niet alles past op sorteerband

Deze goederen met een meer dan gemiddeld gewicht en volume vergen een specifieke behandeling qua transport. Deze passeren doorgaans niet op de standaard pakketsorteerstraten die ontworpen zijn op basis van een vooraf bepaalde mix tussen kleine, middelgrote en grote pakketten. De meeste van deze machines zijn ingesteld op een hoog aandeel kleine en middelgrote pakketten (van minder dan 10kg) en slechts een aandeel van 10% aan grotere pakketten.

Bovendien zijn sommige goederen zo zwaar en groot dat ze niet over de standaard pakketsorteerband kunnen passeren. Deze grotere (pakket)zendingen hebben een dubbele impact op de last mile. Ten eerste kunnen deze pakketten vaak niet automatisch behandeld worden, wat meer manuele arbeid impliceert. Ten tweede nemen de pakketten die wel automatisch kunnen behandeld worden meer plaats in op de transportband en door het hogere gemiddelde gewicht zal de snelheid van de transportbanden moeten verlaagd worden.

Automatisering versus handmatige processen

De grafiek hieronder geeft aan hoe bedrijven automatisering versus handmatige processen ontwerpen. Deze toont aan dat een geautomatiseerd transportsysteem een vaste verwerkingscapaciteit heeft (de blauwe stippellijn) waarbij manuele arbeid wordt ingezet om de piekvolumes in evenwicht te houden. Het bovengenoemde tweeledige effect kan worden aangetoond met de rode stippellijn en de paarse lijn. De rode stippellijn toont de daling van de verwerkingscapaciteit die wordt veroorzaakt door de lagere snelheid van de transportband als gevolg van gewichts- en volumekwesties. De paarse lijn en de pijlen tonen de extra handenarbeid die nodig is om een toenemend aantal niet-transporteerbare volumes te verwerken.

Mix van arbeid en automatisering in een semi-geautomatiseerde toeleveringsketen:

BRON: Gevaers, R., 2019, UAntwerpen

Deze tekst is gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Dr. Roel Gevaers, UAntwerpen

Waar BD Logistics het verschil maakt

De markt rond deze complexere “non-conveyor”-leveringen met extra services was al een aantal jaren aan een groei bezig. Dit was ook de reden waarom BD Logistics in 2020 Dockx Select heeft overgenomen en geïntegreerd in haar logistieke netwerk. De timing kon niet beter zijn, want net door de gevolgen van de coronapandemie is dit segment enorm gegroeid en vormt dit type van netwerk – non-standaard last mile netwerk – voor veel webshops een perfecte aanvulling op hun al bestaande standaard pakjescarriers. Ook fysieke winkels die grotere goederen als meubels en tuinmateriaal verkopen hebben de online markt ontdekt.

BD Logistics is ervan overtuigd dat het online bestellen van oversized producten een gevestigde waarde zal blijven bij consumenten. We bieden hier bovendien de flexibiliteit om extra services toe te voegen zoals installatie, afvalrecuperatie,…. Op onze afhaalpunten verspreid in België kunnen consumenten hun bestelling ook ophalen. Door de waaier aan mogelijkheden en services creëren we hierbij waarde voor zowel deze klant als zijn eindontvanger.