De Belgische consument heeft het afgelopen jaar de weg naar het online shoppen gevonden. De helft van de Belgen noemt zichzelf zelfs ‘frequent online shopper’. Uit recent onderzoek van BD Logistics en GfK bij 3.200 consumenten blijkt dat Belgische online consumenten bepaalde verwachtingen koesteren wanneer ze online kopen. 

Klassiekers als gratis verzending en retour en duidelijke communicatie scoren uiteraard hoog, maar consumenten hechten ook meer en meer belang aan een duurzame levering. Uit de studie blijkt dat vooral inwoners van steden en de consument die frequenter online koopt meer belang hecht aan een duurzame levering. Wanneer de consumenten gevraagd werden of ze voor een groene levering extra zouden betalen, geeft één op acht aan hiervoor open te staan. Bij consumenten jonger dan 35 jaar loopt dit zelfs op tot één op zes. Gemiddeld willen ze zelfs € 8,5 bij betalen.  

Bij e-commerce associatie Safeshops.be zien ze een gelijkaardig resultaat in hun jaarlijkse Belgian Online Shopper Survey.

Greet Dekocker van Safeshops.be: ‘We zien dat consumenten meer belang hechten aan duurzaamheid bij het online kopen. Dit gaat in eerste instantie over de verpakking, dan over het product zelf, maar ook de levering. Drie op vier consumenten geeft daarin aan bereid te zijn langer te wachten op een levering die duurzaam is.’

Bedrag extra te betalen voor duurzame levering:

Consumenten kopen vooral kleding, beauty, pharma en huishoudproducten online. Toch wint ook de aankoop van grotere goederen via een online platform aan populariteit. Goederen als meubels, doe-het-zelf producten en tuingereedschap worden vaker ook via internet aangekocht. Wanneer consumenten deze grotere goederen willen retourneren, staan vooral frequente online shoppers open voor een afspraak aan huis om deze op te pikken. Ook hier zien we bij de respondenten een bereidheid hiervoor te willen betalen, gemiddeld zo’n € 12. 

BD Logistics speelt in op de toenemende vraag naar logistiek met toegevoegde waarde.

Kristof Gouvaerts, managing director: ‘Onze oplossingen urban en select bieden een antwoord op de vraag naar duurzame stadsleveringen en logistiek voor oversized goederen. We houden de vinger aan de pols en blijven de trends in de markt opvolgen. We focussen hierbij op toegevoegde waarde voor onze klant én zijn eindontvanger.’.