Nieuw onderzoek: bundelen van leveringen in de stad bespaart duizenden kilometers vrachtwagenverkeer per week

Afbeelding
voertuig

Een nieuw scriptie-onderzoek aan de Hogeschool UCLL toont aan dat het bundelen van leveringen aan consumenten elke week duizenden kilometers vrachtwagenverkeer kan besparen. Dat heeft een enorme impact op veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid van stadslogistiek. 

Terwijl steden steeds meer inzetten op leefbaarheid, duurzaamheid en gezonde lucht, zien we anderzijds een explosieve groei van e-commerce. Die e-commerce veroorzaakt een groot aantal leveringen met vrachtwagens en bestelwagens in de centra van steden. Steeds meer steden voeren maatregelen in als lage-emissiezones, venstertijden, circulatieplannen en het bundelen van logistieke leveringen (aggregatie). 

Ben Martens, student aan de Hogeschool UCLL, becijferde voor zijn scriptie de voordelen die gebundelde leveringen met zich meebrengen, met name op het vlak van lagere emissies en uitgespaarde logistieke vrachtwagenkilometers. 

Om zijn onderzoek te stofferen, draaide hij enkele weken mee bij stadsdistributeur CityDepot. CityDepot is de pionier in duurzame stadslogistiek die consistent leveringen van verschillende transporteurs, retailers en facilitaire diensten bundelt aan de stadsrand en gegroepeerd levert in de stadskern. 

De opvallendste conclusie van de studie van Ben Martens: door leveringen te bundelen in plaats van afzonderlijk af te leveren, bespaart CityDepot zelfs in een korte tijdspanne van 16 dagen maar liefst 7 459 kilometer vrachtwagenritten. 

“Zelfs op een vrij korte tijd van 16 dagen, raken we al aan duizenden kilometers vrachtwagenverkeer - vergelijkbaar met een trip naar hartje China,” aldus xxxxxxx van UCLL, die de stage van Martens begeleidde.

Die beperking van het aantal gereden kilometers resulteert uiteraard ook in een daling van de CO2-uitstoot

 UCLL: “Op basis van bovenstaand kilometerverschil komen we uit op een besparing van gemiddeld 166,35 kg CO2 per dag. Op jaarbasis beperken we de uitstoot dus met 43,25 TON CO2. Dit staat gelijk met de hoeveelheid CO2 die 2162 bomen een jaar lang opnemen.” 

Dat een dergelijke besparing van CO2 onbetaalbaar is voor het milieu, is wel duidelijk. Maar het komt uiteraard ook de mobiliteit en veiligheid ten goede. Dit bevestigt Tim De Witte, CCO bij CityDepot. 

Tim De Witte: “Minder voertuigen die de stad in en uit moeten draagt bij tot de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen de stad.” 

CityDepot bundelt niet enkel leveringen naar de stad, maar gaat ook een stap verder in het organiseren van duurzame stadslogistiek. “We bundelen eveneens retours vanuit het centrum tot aan de rand van de stad, want een bestelwagen die vol de stad in gaat, gaat er bij voorkeur ook vol weer uit,” aldus De Witte. “Zo koppelen we een duurzame last mile meteen ook aan een geoptimaliseerde first mile.”

CityDepot onderstreept haar duurzame ambities door maximaal in te zetten op transport via de fiets, elektrische bestelwagens en CNG trucks.