De vastberaden groeistrategie van BD Logistics

Sinds vorig jaar wordt BD Group, de overkoepelende organisatie van BD Logistics en BD Media, geleid door Leen Dehantschutter, Raf Lambrix, Roel Simons en Kristof Gouvaerts. In een interview met Transportmedia spreekt managing director van de logistieke tak, Kristof Gouvaerts, sterke groeiambities uit.

Lees meer over de vastberaden groeistrategie van BD Logistics in het onderstaand artikel van Transportmedia !

Afbeelding
Transportmedia

“Goederen vervoeren van A naar B kan iedereen maar de klant toegevoegde waarde bieden doet alleen een specialist.” Dat zegt Managing Director Kristof Gouvaerts van BD Logistics, dat zich focust op stedelijke logistiek (City Logistics), één- en tweemansleveringen (Oversized Logistics), circulaire logistiek (Reverse Logistics) en verslogistiek (Fresh Logistics).

Van de vier takken is het meest bekende City Logistics met de CityDepots aan de rand van de stad. “De last mile leggen we af met het meest optimale vervoersmiddel, dit kan een cargofiets, elektrische bestelwagen, meubelbak of vrachtwagen op HVO zijn”, zegt Kristof Gouvaerts. “Hier werken we bijvoorbeeld voor transportbedrijven als DSV die op deze manier vermijden zélf de stad met grote vrachtwagens te moeten inrijden, maar ook voor bedrijven als Telenet en Solucious.”

Elektrische vrachtwagen

Voor die stedelijke transporten heeft BD Logistics een vloot van elektrische Volkswagen e-Crafters en Renault Master E-Techs. Maar omdat ook zwaardere ladingen naar de binnenstad moeten, heeft het bedrijf nu drie elektrische distributievrachtwagens besteld. Die Renault Trucks E-Tech D’s zullen in eerste instantie worden ingezet voor leveringen in Antwerpen, Gent en Brussel.

Voor klanten die CO2-neutraal transport willen, laat BD Logistics de vrachtwagens rijden op HVO, een biodiesel gemaakt van onder meer slachtafval. “HVO is dubbel zo duur als gewone diesel”, zegt Kristof Gouvaerts. “Maar het gaat om kleinere afstanden en er zijn klanten die bereid zijn het verschil te betalen.”

Een tweede tak van BD Logistics zijn de oversized goods. “Goederen die niet op een pallet passen zoals opbouwzwembaden, fietsen, keukens of salontafels”, vertelt Gouvaerts. “Dat doen we o.a. voor Colruyt, Bike Republic en Bolia. Als het nodig is, gebruiken we een ladderlift om de goederen tot op de achtste verdieping te brengen.”

“De meest groene kilometer is die die niet gereden wordt”, zegt Kristof Gouvaerts en dat is waar het bij circulaire logistiek om draait. “Als we vol de stad in moeten, rijden we er ook liefst vol uit. Zo zamelen we o.a. afgedankte koelkasten in voor Recupel. Daarvoor werken we met het maatwerkbedrijf Manus dat de sortering doet. Daarnaast halen we ook oude zonnepanelen op. En in kinderdagverblijven nemen we als retourvracht de vuile luiers mee als we er verse leveren.”

“De laatste en kleinste poot is de verslogistiek. Voor Bloomon brengen we boeketten aan huis op het moment dat de verzender bepaalt, tot op drie kwartier nauwkeurig. Op moederdag zijn dat 15.000 boeketten op één dag. Voor Les Tartes de Françoise leveren we de online bestelde taarten aan huis.”

De groeiambitie van BD Logistics

Sinds vorig jaar wordt BD Group, de overkoepelende organisatie van BD Logistics en BD Media, geleid door Leen Dehantschutter, Raf Lambrix, Roel Simons en Kristof Gouvaerts, die samen 70% van de aandelen hebben. In 2022 zag de logistieke poot zijn omzet toenemen van 12 naar 15 miljoen euro. “Maar we willen die binnen drie à vier jaar nog verhogen tot 40 miljoen”, zegt Kristof Gouvaerts. Om dat te realiseren werkt BD Logistics sterk aan de uitbreiding van de eigen activiteiten en klantenportefeuille, anderzijds zijn nieuwe overnames zeker ook een optie.
 

Je vindt hier ook het volledig artikel op de website van Transportmedia !