Voor het nieuwe vtm-programma 'Kan ik het ook' kwam presentator Andy langs in het Logistic Centre van BD Logistics om aan de lijve te ondervinden wat het is om logistiek medewerker te zijn. 

Presentator Andy bracht een bezoek aan BD Logistics voor het nieuwe vtm-programma ‘Kan ik het ook’ en kreeg een uitgelezen kans om de logistieke werking van binnenuit te ervaren.

In de video hiernaast nemen we je mee achter de schermen van onze 'oversized logistics' activiteiten en laten we zien hoe we de fietsen van Bike Republic veilig en efficiënt naar hun winkelpunten brengen. Van het inladen tot het transporteren en afleveren. 

Als logistieke partner is ons doel toegevoegde waarde creëren, onze klanten de beste mogelijke service aanbieden is waar we het voor doen!

Externe video URL

BD Logistics en BD Media (het vroegere BD myShopi) hebben sinds augustus vorig jaar een nieuwe eigenaar. Het managementteam, gesteund door een privé-investeerder, is nu meerderheidsaandeelhouder. BD Logistics kan nu meer dan ooit gaan voor duurzame groei, waarbij de focus op logistiek met toegevoegde waarde ligt.

BD Logistics en BD Media (het vroegere BD myShopi) hebben sinds augustus vorig jaar een nieuwe eigenaar. Het managementteam, gesteund door een privé-investeerder, is nu meerderheidsaandeelhouder. BD Logistics kan nu meer dan ooit gaan voor duurzame groei, waarbij de focus op logistiek met toegevoegde waarde ligt.

De nieuwe holding BD Group is geboren uit een management buy-out samen met nieuwe privé-investeerder SPX. De groep bundelt omni-channel activiteiten (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). Het team gelooft sterk in het groeipotentieel van beide business units. Ze zijn goed lokaal verankerd, steunen op een dens netwerk en kunnen de onderlinge synergieën verder uitdiepen.

“De fundamenten van BD Logistics zijn ook zeer sterk. Bij wijze van spreken kan iedereen goederen van A naar B vervoeren. Maar de klant toegevoegde waarde bieden kan alleen een specialist met kennis van zaken”, zegt Kristof Gouvaerts. “Deze strategie trekken we door doorheen alle vier onze oplossingen: City Logistics (stedelijke logistiek), Oversized Logistics (één- en tweemansleveringen), Reverse Logistics (circulaire logistiek) en Fresh Logistics (verslogistiek)”.

Door zoveel als mogelijk leveringen te combineren met ophalingen staat niet alleen toegevoegde waarde maar ook duurzaamheid centraal in deze strategie. Maatwerk is er ook een onderdeel van.

Afbeelding
BD Logistics

 

City Logistics

De City Logistics activiteit wordt gevoerd onder de bekende merknaam CityDepot. Deze tak is pionier in duurzame stadsdistributie. Duurzaamheid omhelst hierbij zowel ecologische, economische en sociale aspecten.

“De toegevoegde waarde van CityDepot is dat we de ingaande en uitgaande stedelijke goederenstromen consolideren in een overslagplaats aan de rand van de stad. Zo vermijden we dat transporteurs elk hun vrachtwagen inzetten om in de stad te leveren: ze zetten de goederen bij ons af. Wij bundelen die in ons depot en beleveren van daaruit de winkels, kantoren, zorginstellingen en particulieren gerichter én efficiënter. Daarbij nemen we ook lading mee die de stad uit moet: de voertuigen rijden dus vol de stad in en uit”, benadrukt Kristof Gouvaerts.

“Deze stedelijke distributie – en dat is een tweede toegevoegde waarde – gebeurt op een ecologische manier. Afhankelijk van het type goederen gebruiken we cargofietsen, elektrische bestelwagens en vrachtwagens of vrachtwagens op HVO, een duurzame biodiesel op basis van plantaardig afval”, legt hij uit. “We leveren ook verder dan de drempel van bijvoorbeeld een kantoor: in de stockageruimte of zelfs in de kast ervan. Dat is nog een derde aspect van de toegevoegde waarde die we bieden”.

CityDepot is vandaag actief in Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Mechelen, Hasselt, Charleroi, Leuven en sinds kort Brugge.

Oversized Logistics

Met de oplossing ‘oversized Logistics’ specialiseren ze in één- of tweemansleveringen van grote en volumineuze goederen bij – hoofdzakelijk - consumenten thuis. Het gaat hier vooral om goederen met een afwijkende grootte – denk aan tuinmeubelen, speeltoestellen of sofa’s - die op een efficiënte manier tot bij de eindklant worden gebracht. “De toegevoegde waarde ligt niet alleen in het feit dat de goederen voorbij de deurdrempel worden geleverd, maar ook dat we diensten kunnen leveren zoals montage en installatie. Tevens recupereren we het afval en nemen we bijvoorbeeld de oude sofa mee. Ook hier gebeuren de ritten dus heen en terug zo goed als vol”.

Deze activiteit kan ook gebundeld worden met stockbeheer om de leveringen efficiënter te doen verlopen. “Een van onze klanten is een grote keten fietsenwinkels. Ze kende supply chain problemen omdat ze teveel fietsen op stock had in de verschillende winkels. Voor haar stockeren we nu 4.000 fietsen in ons logistic center Bornem en leveren we de bestellingen op afroep of organiseren we ‘interfiliaal’ vervoer tussen de winkels”, legt Kristof Gouvaerts uit.

Reverse Logistics

De nieuwste tak van BD Logistics is Reverse Logistics. Ze brengt totaaloplossingen aan voor een circulaire logistiek. Hier ligt de nadruk niet zozeer op de leveringen maar op een efficiënte organisatie van het ophalen ten behoeve van hergebruik en recyclage.

Een voorbeeld van de toegevoegde waarde die Reverse Logistics biedt, is de samenwerking met Recupel op gebied van afgedankt wit- en bruingoed. “Met onze vrachtwagens rijden we naar elektrozaken met palletgoederen en pikken daar oude ijskasten, wasmachines, TV’s enzovoort op. Deze halen we ook in containerparken op. We brengen ze dan naar depots van onze partner, maatwerkbedrijf Manus vzw. Hier worden ze gesorteerd en als het kan ook gerepareerd om ze in kringloopwinkels te verkopen. Niet herstelbare spullen vervoeren we naar recyclagecentra waar ze gedemonteerd worden om de verschillende onderdelen te recycleren”, klinkt het verder.

Een ander voorbeeld is de logistieke ondersteuning van de vzw PV Cycle Belgium die afgedankte zonnepanelen inzamelt en verwerkt. Dat inzamelsysteem maakt het mogelijk om de zonnepanelen een tweede leven te geven in de circulaire economie.

Fresh Logistics

Een vierde activiteit is Fresh Logistics. BD Logistics is in 2021 gestart met gekoelde leveringen bij particulieren en detailhandelaren. Daarbij maakt het gebruik van zowel passieve koeling (met isothermische dozen) als actieve koeling (met bestelwagens uitgerust met een koelaggregaat). De producten kunnen gekoelde voedingswaren zijn maar ook producten die temperatuurschommelingen schuwen, zoals bloemen.

“Deze activiteit is gestart voor de B2C-sector: een artisanale bakkerij zoals Les Tartes de Françoise of een online bloemenwinkel zoals Bloomon bijvoorbeeld. Dergelijke leveringen moeten in uiterst nauwkeurige tijdsvensters gebeuren. Maar ook onlinesupermarkten moeten binnen slots van een half uur of drie kwartier kunnen leveren. Onze toegevoegde waarde is dat we die stiptheid kunnen waarborgen, met daaraan een track & trace-systeem gekoppeld dat het mogelijk maakt om bestellingen nauwkeurig op te volgen”, zegt Kristof Gouvaerts.

Ook hier vinden we de toegevoegde waarde die we met City Logistics en Oversized Logistics aanbieden: het inzetten van het meest efficiënte voertuig op basis van afleveradres, alsook het verzorgen van de retours van verpakkingsmateriaal zoals bakken, kratten, palletten, rolcontainers, enzovoort. Ook gebundelde transporten zijn mogelijk, waarbij producten van verschillende opdrachtgevers in een centraal injectiepunt worden geleverd voor een efficiënte en duurzame distributie bij de eindklant.

Mooie groeivooruitzichten

Met dit aanbod logistieke en last mile-diensten met toegevoegde waarde is BD Logistics klaar voor verdere groei. Vorig jaar versnelde het succes van deze activiteiten, zodat hun totale omzet opnieuw een stijging kende van maar liefst 25%. “De omzet steeg van 12 miljoen euro tot 15 miljoen euro. Binnen drie à vier jaar willen we die tot 40 miljoen verhogen. Daarbij zullen we vooral focussen op organische groei maar we sluiten acquisities niet uit, zolang ze binnen onze langetermijnstrategie van toegevoegde waarde en duurzaamheid passen”, zegt Kristof Gouvaerts tot slot.

Bornem, 27 september 2022 - BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar. Het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder en gaat in zee met een nieuwe privé-investeerder. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. “Deze management buy-out onderstreept ons geloof in de activiteiten en expertise van de beide business units en toont onze ambitie om verder te groeien”, zegt Raf Lambrix, CEO van BD Group. 

Bornem, 27 september 2022 - BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar. Het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder en gaat in zee met een nieuwe privé-investeerder. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. “Deze management buy-out onderstreept ons geloof in de activiteiten en expertise van de beide business units en toont onze ambitie om verder te groeien”, zegt Raf Lambrix, CEO van BD Group. “Met BD Media, het vroegere BD myShopi, zijn we in omni-channel activatie vandaag marktleider. Diezelfde ambitie hebben we voor onze activiteiten in logistiek met toegevoegde waarde via BD Logistics. Daar beschikken we over een uniek nationaal netwerk voor lokale logistiek.”

 

BD Group is voortaan de overkoepelende holding en vervangt hiermee BD myShopi NV. De nieuwe holding versterkt de fundamenten van een 100% Belgische onderneming en garandeert de continuïteit en groei van beide business units.

“Deze nieuwe holding kadert in de verandering van de aandeelhoudersstructuur. Het huidige management wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord”, legt CEO Raf Lambrix uit. “BD Group is op die manier een gezond bedrijf dat klaar is voor verdere groei. Vorig jaar was een belangrijk scharniermoment: we zagen onze logistieke activiteiten versnellen en onze totale omzet kende opnieuw een stijging en dit naast onze omni-channel activiteiten waarbij de folder nogmaals zijn belang heeft bewezen als sterk medium.”

Peter Obdeijn, oprichter van SPX: “BD Group heeft een sterk team dat als geen ander in staat is de uitdagingen in de folderdistributie aan te gaan en de last mile logistieke markt verder te ontwikkelen. SPX zal actief ondersteunen bij het uitvoeren van de strategische plannen.”

Bereik van 4,5 miljoen huishoudens
BD Group bundelt activiteiten in omni-channel activatie (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). De groep stelt vandaag 330 medewerkers tewerk en realiseert een groepsomzet van 85 miljoen euro.  

BD Media bereikt wekelijks de Belgische consument via de brievenbus. Elke week valt het folderpakket in de brievenbus van 4,5 miljoen huishoudens. Als meest toegankelijke medium zorgt de folder voor koopkracht bij de Belgische consumenten. Via het nummer 1 digitale promoplatform in België, myShopi, kunnen consumenten eveneens besparen op hun aankopen, digitaal hun folders lezen en hun klantenkaarten opslaan. Zo biedt BD Media een unieke Belgische omni-channel propositie aan zijn klanten aan.

Raf Lambrix, CEO van BD Group, legt uit: “Belgen houden traditioneel van folders, en dat is niet veranderd in 2022. 9 op 10 geeft aan de folder te lezen, 8 op 10 doet dit zo goed als elke week. Het is een sterk activatiemedium: voor retailers een cruciaal onderdeel van de mediamix, voor consumenten een belangrijk instrument ter ondersteuning van hun koopkracht.”

 

BD Logistics is sinds 2 jaar de Belgische specialist in logistiek met toegevoegde waarde. Na de overname van stadsdistributeur CityDepot en de specialist in oversized leveringen Dockx Select in 2020, maakte BD Logistics een vliegende start als nationaal netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde.  

Raf Lambrix: “In omni-channel activatie zijn we vandaag marktleider, die ambitie hebben we ook voor onze logistieke activiteiten. Daar hebben we een unieke propositie ten opzichte van internationale en lokale spelers dankzij ons nationaal netwerk voor lokale logistiek. We beschikken over 22 logistieke hubs, verspreid in België. Van hieruit organiseren we onze last mile leveringen en ophalingen van de meest uiteenlopende goederen, van bloemen tot wasmachines. Onze 8 CityDepots aan de rand van de stad maken van ons bovendien dé specialist in groene stadslogistiek. Dat netwerk willen we verder uitbouwen.”

Het logistieke netwerk van BD Logistics heeft een belangrijke meerwaarde op vlak van duurzaamheid. In april lanceerde het samen met Universiteit Antwerpen in primeur een CO2-calculator om de CO2-besparing te berekenen van transport via gespecialiseerde stadslogistiek.

“Onze voertuigen rijden vol de stad in en terug vol de stad uit. Daarin onderscheiden we ons op de Belgische markt. Met focus op duurzaamheid, zowel op ecologisch, economisch als sociaal vlak, en een sterke lokale verankering, biedt BD Logistics de nodige meerwaarde in de snel veranderende last mile markt. Zo werken we vandaag onder meer al voor Recupel en Decathlon”, zegt Raf Lambrix. "BD Logistics heeft een uniek aanbod en sterke lokale expertise. Dat uit zich in sterke groei: vorig jaar kende BD Logistics een organische groei van 40%.”

Een strategie van duurzame groei

De nieuwe eigenaars geloven rotsvast in de kernactiviteiten van het bedrijf. Met deze buy-out trekt het management resoluut de kaart van het vertrouwen.

Raf Lambrix, CEO BD Group: "De covid-periode was niet evident, maar heeft wel aangetoond dat onze strategie om op twee complementaire pijlers te steunen de juiste was. De nieuwe aandeelhoudersstructuur reflecteert ons geloof in onze activiteiten en ons vertrouwen in het bedrijf."

Bij beide business units is het geloof in de toekomst en in het groeipotentieel groot.  “Als groep zorgen we voor duurzame groei. We blijven investeren in lokale verankering, we diepen de synergiën tussen beide business units verder uit en we verzekeren de continuïteit voor onze klanten en consumenten. We focussen daarbij in de eerste plaats op organische groei, maar anderzijds kan groei ook gerealiseerd worden door overnames. We houden alle opties open zolang ze binnen onze langetermijnstrategie passen”, concludeert Raf Lambrix.

BD Logistics zal voor de komende 3 jaar de fijnmazige ophaling bij de meer dan 24.000 inzamelpunten van Bebat verzorgen. Dit gaat van het ophalen van vaten of dozen bij scholen en winkels tot het meenemen van ASP-containers, afvalcontainers voor gevaarlijke afvalstoffen, bij bedrijven en recyclageparken. 

BD Logistics zal voor de komende 3 jaar de fijnmazige ophaling bij de meer dan 24.000 inzamelpunten van Bebat verzorgen. Dit gaat van het ophalen van vaten of dozen bij scholen en winkels tot het meenemen van ASP-containers, afvalcontainers voor gevaarlijke afvalstoffen, bij bedrijven en recyclageparken. 

BD Logistics als Belgische logistieke partner 

BD Logistics is een op-en-top Belgische logistieke speler waarbij logistiek met toegevoegde waarde centraal staat. Naast onder andere duurzame stadsleveringen en een focus op het leveren van XXL goederen, is één van hun oplossingen reverse logistics. Voor Recupel verzorgt BD Logistics namelijk reeds de ophaling en uitsortering van oud elektro, waarvoor ze bovendien samenwerken met maatwerkbedrijven. De ophaling van afgedankte batterijen voor Bebat past dus perfect in hun straatje.

Afbeelding
Bebat x BD Logistics

BD Logistics draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Door maximaal met volgeladen voertuigen te rijden, trachten ze de gereden kilometers te minimaliseren. "De meest groene kilometer is immers de kilometer die je niét rijdt", aldus managing director Kristof Gouvaerts.

Bebat en BD Logistics bundelen hun expertise

Bebat geeft al meer dan 25 jaar een nieuw leven aan gebruikte batterijen door ze in te zamelen, te sorteren en te recycleren. Met bijna 25.000 inzamelpunten verspreid over heel België zorgen ze ervoor dat de Belgen heel gemakkelijk hun afgedankte batterijen kunnen binnenbrengen. Zo zamelde Bebat in 2022 meer dan 3.700 ton afgedankte batterijen in. Vanaf oktober maakt Bebat gebruik van de diensten van BD Logistics om de ingezamelde batterijen op te halen en te centraliseren, voordat ze worden gesorteerd en gerecycleerd.

Nele Peeters, Marketing, Operations and Innovation Director van Bebat verduidelijkt : "Na een strikte tenderprocedure is BD Logistics als beste kandidaat aangewezen. We kijken ernaar uit om onze ophalingen nog groener en klantgerichter te maken”.

BD Logistics doet mee aan de Voka-campagne ‘Da’s goede zaken doen’ om haar duurzame propositie in de kijker te zetten. Door een juiste mix van consolidatie en groene voertuigen kan je maar liefst tot 90% aan CO2-uitstoot besparen.

BD Logistics doet dit jaar mee aan de Voka-campagne ‘Da’s goede zaken doen!’ waar we onze duurzame propositie in de kijker zetten. Logistiek met toegevoegde waarde is altijd ons vertrekpunt. Deze toegevoegde waarde bieden we op verschillende manieren, en een daarvan is op zoek gaan naar manieren om de CO2-uitstoot te beperken naar een absoluut minimum.

Het BD Logistics consolidatiemodel

Consolideren of het bundelen van verschillende goederenstromen is ons vertrekpunt. Op basis van het afleverpunt worden voertuigen gevuld en dat in combinatie met een geoptimaliseerde retourflow zorgen we dat we vol in en uit de stad rijden. Daarnaast beschikken we over een uitgebreide groene vloot van elektrische bestelwagens tot CNG meubelbakken en HVO vrachtwagens waarmee we de CO2-uitstoot beperken.

‘Bespaar met ons tot 90% aan CO2-uitstoot door een juiste mix van consolidatie en groene voertuigen’

Wij denken graag mee met onze klanten en partners om voor de meest duurzame oplossing te kiezen, zo doet iedereen goede zaken!

Afbeelding
VOKA

Sinds vorig jaar wordt BD Group, de overkoepelende organisatie van BD Logistics en BD Media, geleid door Leen Dehantschutter, Raf Lambrix, Roel Simons en Kristof Gouvaerts. In een interview met Transportmedia spreekt managing director van de logistieke tak, Kristof Gouvaerts, sterke groeiambities uit.

Lees meer over de vastberaden groeistrategie van BD Logistics in het artikel van Transportmedia !

Sinds vorig jaar wordt BD Group, de overkoepelende organisatie van BD Logistics en BD Media, geleid door Leen Dehantschutter, Raf Lambrix, Roel Simons en Kristof Gouvaerts. In een interview met Transportmedia spreekt managing director van de logistieke tak, Kristof Gouvaerts, sterke groeiambities uit.

Lees meer over de vastberaden groeistrategie van BD Logistics in het onderstaand artikel van Transportmedia !

Afbeelding
Transportmedia

“Goederen vervoeren van A naar B kan iedereen maar de klant toegevoegde waarde bieden doet alleen een specialist.” Dat zegt Managing Director Kristof Gouvaerts van BD Logistics, dat zich focust op stedelijke logistiek (City Logistics), één- en tweemansleveringen (Oversized Logistics), circulaire logistiek (Reverse Logistics) en verslogistiek (Fresh Logistics).

Van de vier takken is het meest bekende City Logistics met de CityDepots aan de rand van de stad. “De last mile leggen we af met het meest optimale vervoersmiddel, dit kan een cargofiets, elektrische bestelwagen, meubelbak of vrachtwagen op HVO zijn”, zegt Kristof Gouvaerts. “Hier werken we bijvoorbeeld voor transportbedrijven als DSV die op deze manier vermijden zélf de stad met grote vrachtwagens te moeten inrijden, maar ook voor bedrijven als Telenet en Solucious.”

Elektrische vrachtwagen

Voor die stedelijke transporten heeft BD Logistics een vloot van elektrische Volkswagen e-Crafters en Renault Master E-Techs. Maar omdat ook zwaardere ladingen naar de binnenstad moeten, heeft het bedrijf nu drie elektrische distributievrachtwagens besteld. Die Renault Trucks E-Tech D’s zullen in eerste instantie worden ingezet voor leveringen in Antwerpen, Gent en Brussel.

Voor klanten die CO2-neutraal transport willen, laat BD Logistics de vrachtwagens rijden op HVO, een biodiesel gemaakt van onder meer slachtafval. “HVO is dubbel zo duur als gewone diesel”, zegt Kristof Gouvaerts. “Maar het gaat om kleinere afstanden en er zijn klanten die bereid zijn het verschil te betalen.”

Een tweede tak van BD Logistics zijn de oversized goods. “Goederen die niet op een pallet passen zoals opbouwzwembaden, fietsen, keukens of salontafels”, vertelt Gouvaerts. “Dat doen we o.a. voor Colruyt, Bike Republic en Bolia. Als het nodig is, gebruiken we een ladderlift om de goederen tot op de achtste verdieping te brengen.”

“De meest groene kilometer is die die niet gereden wordt”, zegt Kristof Gouvaerts en dat is waar het bij circulaire logistiek om draait. “Als we vol de stad in moeten, rijden we er ook liefst vol uit. Zo zamelen we o.a. afgedankte koelkasten in voor Recupel. Daarvoor werken we met het maatwerkbedrijf Manus dat de sortering doet. Daarnaast halen we ook oude zonnepanelen op. En in kinderdagverblijven nemen we als retourvracht de vuile luiers mee als we er verse leveren.”

“De laatste en kleinste poot is de verslogistiek. Voor Bloomon brengen we boeketten aan huis op het moment dat de verzender bepaalt, tot op drie kwartier nauwkeurig. Op moederdag zijn dat 15.000 boeketten op één dag. Voor Les Tartes de Françoise leveren we de online bestelde taarten aan huis.”

De groeiambitie van BD Logistics

Sinds vorig jaar wordt BD Group, de overkoepelende organisatie van BD Logistics en BD Media, geleid door Leen Dehantschutter, Raf Lambrix, Roel Simons en Kristof Gouvaerts, die samen 70% van de aandelen hebben. In 2022 zag de logistieke poot zijn omzet toenemen van 12 naar 15 miljoen euro. “Maar we willen die binnen drie à vier jaar nog verhogen tot 40 miljoen”, zegt Kristof Gouvaerts. Om dat te realiseren werkt BD Logistics sterk aan de uitbreiding van de eigen activiteiten en klantenportefeuille, anderzijds zijn nieuwe overnames zeker ook een optie.
 

Je vindt hier ook het volledig artikel op de website van Transportmedia !

De meest groene kilometer, is de kilometer die je niet rijdt. TLV Magazine sprak met Kristof Gouvaerts over de toegevoegde waarde dat BD Logistics biedt als nieuwe logistieke speler en wat de toekomstplannen zijn.

Met BD Logistics focussen we op logistiek met toegevoegde waarde, waarbij duurzaamheid centraal staat. We gaan volop voor CO2-neutraliteit, maar zijn ook realistisch over de weg hiernaartoe. Op een drietal jaar zijn we al heel sterk gegroeid. We steken onze groeiambities voor de toekomst niet onder stoelen of banken en staan open voor nieuwe overnames. TLV magazine sprak hierover met Managing Director Kristof Gouvaerts. 

 

Lees HIER het volledige interview! 

Afbeelding
TLV magazine

Woensdag 19/4 lanceerde de Brussels regering de Green Deal voor duurzame stadslogistiek! BD Logistics was een van de vijftig pioniersbedrijven die mee ondertekende!

Woensdag 19/4 lanceerde de Brussels regering de Green Deal voor duurzame stadslogistiek. BD Logistics was een van de vijftig pioniersbedrijven die mee ondertekende!

Wat houdt de Green Deal in?

Dankzij deze Green Deal verbinden publieke en private actoren van elke omvang en uit verschillende sectoren zich er samen toe om voor een ecologische omwenteling in de logistieke sector te zorgen. Want, elke dag doorkruisen meer dan 16.000 vrachtwagens en 30.000 bestelwagens Brussel om goederen te vervoeren. De Brusselse regering wil daar verandering in brengen met een Green Deal voor stedelijke logistiek. De verplaatsingen veroorzaken namelijk ook veel overlast: luchtverontreiniging, uitstoot van broeikasgassen, verkeersopstoppingen en verkeersveiligheidsproblemen.

 

Afbeelding
Green Deal Brussel

Het Green Deal project omvat daarom verschillende maatregelen: bevordering van multimodaliteit, verbinding tussen logistieke spelers, ontwikkeling van lokaal logistiek vastgoed of logistieke hubs, optimalisering van leveringen en bestellingen in grote bedrijven, gebruik van cargofietsen of elektrificatie van voertuigen.

Wat zijn onze doelstellingen?

Met CityDepot, de City Logistics oplossing van BD Logistics, committeren wij ons om tegen de vooropgestelde deadline onze elektrische vloot verder uit te rollen, via samenwerkingen onze fietslogistiek verder te laten groeien en een nieuwe consolidatiehub te voorzien in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer info >>

Luister naar ons logistiek verhaal dankzij de gloednieuwe podcast van SafeShops!

Afbeelding
podcast Kristof

 

Luister naar ons logistiek verhaal dankzij de gloednieuwe podcast van SafeShops!

Onze Managing Director, Kristof Gouvaerts licht op een duidelijke en boeiende manier toe waarvoor BD Logistics staat en zijn steentje bijdraagt binnen een duurzame logistiek in België.  Onderwerpen zoals ‘leveren met toegevoegde waarde’, ‘Reverse logistics’, ‘Fresh logistics’ en stadlogistiek komen aan bod in de podcast.

Benieuwd wat Kristof Gouvaerts te vertellen heeft?  Beluister de volledige aflevering hier: https://lnkd.in/ex63DJ9A

Wist je dat.. 49 miljoen elektrische apparaten doelloos rondslingeren in Belgische huizen? Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Recupel, verantwoordelijk voor de inzameling en de verwerking van afgedankte elektro-apparaten en lampen in België.

Wist je dat.. 49 miljoen elektrische apparaten doelloos rondslingeren in Belgische huizen? Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Recupel, verantwoordelijk voor de inzameling en de verwerking van afgedankte elektro-apparaten en lampen in België.

 

Enkele opvallende conclusies uit de studie van Recupel: van de gemiddeld 95 toestellen in een Belgisch huishouden zijn er 10 die niet meer gebruikt worden. Voor het hele land komen we zo dus op 49 miljoen stuks. Drie vierde daarvan werken nog, de andere 10 miljoen niet meer. En op de vraag waarom ze de apparaten die ze niet gebruiken bijhouden, antwoordt 65% ‘niets, gewoon opslaan voor het geval dat’.

 

Dit alles zette Recupel ludiek in de kijker door een heuse campagne met “vermenselijkte” afgedankte apparaten aan bushokjes te plaatsen, (letterlijk) aan het wachten op een nieuwe bestemming. Want dat verdienen ze. Werken ze nog, schenk ze dan weg aan anderen of aan een kringloopwinkel. Haperen ze, dan kan je ze laten herstellen. Twijfel je nog? Breng ze dan binnen bij een inzamelpunt van Recupel. Samen met partners zorgt die organisatie ervoor dat nog bruikbare toestellen alsnog bij de kringloopwinkel terechtkomen. De andere worden ontmanteld en alle nog bruikbare materialen worden maximaal gerecupereerd.  

 

BD Logistics is dan ook enorm trots één van de Recupel partners te zijn. In de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant, Brussel en Luxemburg staan wij in voor de fijnmazige inzameling van grootwit, koelvries-apparaten, televisies en monitoren en klein elektro.

 

Wij ondersteunen dan ook graag deze ludieke actie van Recupel en zetten graag mee in de kijker dat oud elektro geen afval is. In onze site te Bornem wachtten dan ook enkele “vermenselijkte” oude toestellen om opgehaald te worden en een nieuwe bestemming te krijgen. BD Logistics zorgde er ondertussen voor dat deze gesorteerd en ontmanteld op de juiste locatie terecht kwamen. Voor de sortering van de toestellen werken we samen met maatwerkbedrijf Manus vzw. Hun leuze “Kwaliteit en duurzaamheid gaan hand in hand met sociaal ondernemerschap” is de perfecte match met de duurzame propositie van BD Logistics, niet alleen op ecologisch maar zeker ook op sociaal vlak.